Linken naar Woordenlijsten, andere sites, alles t.b.v. Nt2-onderwijs
Woordenlijsten
Ba klijst: altabetisch, thematisch en verantwoording!
Woorden uit de Frequentieklasse 2000-5000, afkomstig uit de Hazenberg en Hulstijn-lijst (Hazenberg, 1994)
Duizend-en-1 woorden: De allereerste Nederlandse woorden voor anderstalige peuters en kleuters (Bacchini, Boland, Hulsbeek, Pot en Smits; 2005)
Meertaligheid & opsporen eventuele Taalstoornissen
Klik HIER voor de site!
Op de talenpagina's staat een veelheid aan informatie die kan helpen om vast te stellen of een kind een normale of een problematische moedertaalverwerving doormaakt.
Eerst gaan we kort in op het gevaar van overdiagnose en onderdiagnose bij deze meertalige kinderen en op de overeenkomsten die zij vertonen in het Nederlands, waardoor het zo lastig is een diagnose te stellen op basis van hun vaardigheden in de tweede taal.
Interculturele communicatie
Het TOPOI-model: een systeemtheoretische benadering van interculturele communicatie Edwin Hoffman
- Taal: wat is de dominante taal? Is hier gelijkheid in? Bij meertalgheid: is er een goede tolk? Of: spreekt de één een intellectuele taal en de ander niet?
- Ordening: hoe zet je bepaalde zaken weg, hoe attribueer je deze? Zie je iemand alleen als bv ruziezoeker, of ook als iemand die verandering wil?
- Personen: hoe wordt de ander benaderd? Als Turk of als een bezorgde vader?
- Organisatie: hoe zijn de zaken geregeld? Zijn ze goed geregeld? is een herijking nodig?
- Inzet: met welke intentie wordt gesproken, gehandeld?
Deze 5 gebieden spelen in elke contact mee. Bij alle gesprekspartners. Vraag je dus ook altijd af, hoe de ander dit alles beziet. Als beide partijen dit doen, dan komt dat de communcatie en het wederzijdse begrip ten goede. Maar ook als slechts 1 persoon dit doet, kom je al een heel eind.
laatst bijgewerkt: 15-05-2022