Naar de bieb

10-06-2013 22:58

Zo, het is weer biebtijd. Eens in de 6 weken neem ik 2 kinderen op mijn vrije middag mee en gaan we naar de bieb. Nu zijn een jongen van groep 5 en een meisje van groep 6 aan de beurt. Dit wordt door de kinderen nauwgezet bijgehouden, want de bieb is natuurlijk veel leuker dan op school zitten.

Het is prachtig weer en ik heb de kinderen verklapt dat we ook stiekem een ijsje op het strand gaan eten als we op tijd klaar zijn met boeken zoeken. We mogen 50 boeken lenen. Voortvarend gaan de kinderen aan de slag. Het is echt leuk om te zien wat de kinderen kiezen. Vladi komt met veel boeken over de oorlog aanzetten. Ik sta te kijken van zijn kennis over WOII, ik wist niet dat hij zo geïnteresseerd was. Hij is pas 9 of 10 jaar. Nadat we de stapel enigszins uitgedund hebben en zodoende meer plek hebben voor wat variatie, komt Natalia ook nog met een flinke stapel aanzetten. Zij heeft prima boeken gekozen, we zijn echt snel klaar. Op naar het strand. De kinderen mogen het ijsje kiezen dat ze het lekkerst vinden. Dat worden dus 2 magnums en een cornetto. Heerlijk. Een beetje onwennig zitten de kinderen achter het glas van de strandtent, ze gniffelen om de andere kinderen die nu in het klaslokaal zwoegen. Zegt Vladie opeens met een licht benepen stem: "Juf, zijn wij nu eigenlijk niet aan het spijbelen?" De juf denkt eens diep na. "Ja, eigenlijk wel. Jullie moeten maar niets tegen de directeur zeggen hoor! Anders heb ik een probleem!" De kinderen moeten nu lachen, een juf die spijbelt! Nee ze zullen niets zeggen!