Nog meer aanbod Taal!

02-11-2013 13:30

De post HBO-opleiding NT2, waar wij met het hele team mee begonnen zijn, begint al zijn vruchten af te werpen. We krijgen steeds een beter beeld van de mogelijkheden die wij hebben om onze doelgroep effectiever de Nederlandse taal aan te bieden. Ik ben begonnen met de muurposters consequent te maken en op te hangen. De woordzoekers werden al aangevuld met woorden uit de WAK en woorden uit het lesboek. Nu wil ik óók de taalbeschouwingslessen erin betrekken. Vorige week zijn we bezig geweest met samenstellingen en deze week, week 8, komen de begrippen de tijd van toen en nu aan de orde. Ik moet nog nadenken over de vorm, want alleen maar woordzoekers aanbieden gaat ook zijn doel voorbij schieten, maar allerlei plannetjes beginnen al te borrelen en te gisten. Houd deze site en vooral dus dit onderdeel goed in de gaten, want binnenkort zal ik een betaald abonnement moeten gaan nemen, omdat ik over mijn datalimiet heen dreig te gaan……Kijken wat mijn directeur voor mij kan betekenen…….

 

Verder gaan wij de zaakvakken ook anders aanpakken. In de lesboeken worden elke les veel nieuwe woorden en veel nieuwe begrippen aangeboden. Dat is gewoonlijk al een pittige klus voor NT1-kinderen (Nederlandse kinderen die Nederlands als moedertaal hebben), maar voor NT2-kinderen is dit echt bijna niet te doen. Wij willen dus per les van te voren de onbekende woorden selecteren, deze eerst aanbieden en semantiseren en daarna pas de tekst gaan lezen. Dit zal gebeuren middels woordwebben en weer woordenlijsten voor aan de muur.